Isnin, April 07, 2008

Najib Terharu Dinama Pengganti PM

Datuk Seri Najib Tun Razak berkata beliau menghargai kepercayaan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang menamakan beliau sebagai penggantinya untuk jawatan Perdana Menteri.

"Saya berterima kasih dan terharu atas kepercayaan dan keyakinan Perdana Menteri kepada saya," kata Timbalan Perdana Menteri kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Ulang Tahun ke-30 Pusat Timbang Tara Serantau Kuala Lumpur di sini, Isnin.

Najib berkata sebelum ini pendirian Perdana Menteri itu telahpun dizahirkan secara tertutup kepada beliau dan beberapa anggota kerajaan, tetapi semalam merupakan kali pertama perkara itu dihebahkan oleh Abdullah secara terbuka.

"Saya amat menghargai keyakinan Yang Amat Berhormat Perdana Menteri dan saya juga mengambil kira permintaan Perdana Menteri supaya saya terus memberi kerjasama kepada beliau sebagai Perdana Menteri," katanya.

Beliau berkata permintaan itu bertujuan memantapkan pentadbiran kerajaan untuk menghadapi cabaran masa kini dan untuk melakukan perubahan seperti yang diharapkan oleh Perdana Menteri.

Mengenai satu perkara lain, Najib yang juga Menteri Pertahanan, berkata pemilihan Batalion Pertama Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) untuk berkhidmat dengan kerabat diraja British bagi melaksanakan "Tugas Awam London" merupakan satu pengiktirafan kepada pasukan yang telah berusia 75 tahun itu.

"Ini sebagai satu pengiktirafan kepada kewibawaan RAMD. Ini hasil lawatan panglima mereka (Ketua Turus Umum United Kingdom Sir Richard Dannat) yang melakukan kunjungan hormat ke Malaysia baru-baru ini dan beliau melihat kemampuan kita, jadi beliau mencadangkan kita diberi penghormatan," katanya.

Seramai 122 anggota RAMD daripada Pasukan Istiadat dipilih menjalankan tugas itu. Malaysia adalah negara anggota Komanwel keempat, selepas Kanada, Australia dan Jamaica, yang diberi penghormatan melaksanakan tugas itu.

Antara tugas yang menanti pasukan itu ialah mengawal kediaman rasmi Raja British, Istana Buckingham.

Kepada soalan sama ada Malaysia akan menerima Presiden Zimbabwe Robert Mugabe sekiranya beliau memohon mendapatkan perlindungan di negara ini, Najib berkata kerajaan belum mendapat sebarang permohonan dan juga belum ada petunjuk jelas Mugabe akan berbuat demikian.

Tiada ulasan: