Ahad, Mac 30, 2008

"Fitna"

Anggota parlimen Belanda, Geert Wilders yang menerbitkan filem "Fitna" menunjukkan beliau seorang pemimpin politik yang berfikiran sempit dan keterlaluan.

Penghinaan terhadap agama adalah keterlaluan kerana tugas seorang pemimpin politik sepatutnya mewujudkan persefahaman yang mendalam terhadap agama ataupun budaya pelbagai pihak.

Tentunya memang ada ahli politik yang melihat kepada peluang untuk menjadi popular atau berfikiran sempit. Ini pernah berlaku dalam sejarah dunia dan perbuatan seperti membenci atau mencaci kepada fahaman dan budaya pihak lain itu semestinya dikutuk.

Tindakan Wilders dan penyebaran filem itu menerusi internet yang menunjukkan penghinaan terhadap Islam dengan memetik beberapa ayat Al-Quran dengan imej latar serangan pengganas.

Mengenai seruan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad agar umat Islam seluruh dunia memulaukan produk Belanda sebagai bantahan terhadap penerbitan filem itu, kita masyarakat sebagai pengguna berhak membuat pilihan sendiri sama ada mahu membeli produk negara itu atau tidak.

Tiada ulasan: